دشمنان آمریکای لاتین، دشمنان اهل بیت اند

پایگاه اینترنتی کنگره جهانی محبان اهل بیت (ع)_ دکتر ادگاردو روبن، معروف به شیخ سهیل اسعد را همه به عنوان یکی از موفق ترین نمونه های فعالین فرهنگی و تبلیغی بین المللی و حوزه وحدت میان مسلمانان می شناسند. او دارای اصالتی آرژانتینی است و پس از تحصیل در دانشگاه در رشته معارف اسلامی حدود ۲۵ سال است که در حوزه کشورهای آمریکای لاتین به فعالیت می پردازد. پایگاه اینترنتی کنگره جهانی محبان اهل بیت(ع) مصاحبه ای را با وی ترتیب داده است که مشروح آن در ادامه می آید:

 

جناب شیخ سهیل اسعد لطفا برای مخاطبین ما بفرمایید که میزان آشنایی مردم آمریکای لاتین با اهل بیت (علیهم السلام چقدر است؟

می خواهم با یک مقدمه شروع کنم و آن این است که آشنایی مردم ونخبگان آمریکای لاتین با شخصیت های اهل بیت علیهم السلام ابتدا متوقف است برآشنایی آنان با کلیت اسلام. باید بگویم که متاسفانه میزان اطلاعات مردم و نخبکان آمریکای لاتین نسبت به قاره های دیگر مثل اروپا و آسیا به طور کلی در مورد اسلام و تشیع و مکتب اهل بیت(ع) بسیار کم است ، لذا اسلام در خیلی از جاها به عنوان یک مساله مجهول مطرح می شود و طبیعتا اطلاعات مردم نسبت اهل بیت (ع) کمتر هست. البته شما هم در مورد مردم پرسیدید و هم در مورد نخبگان. به نظرم باید یک خط تمایز بین این دو طایفه داشته باشیم چون میزان اطلاعات مردم به درجات؛ کمتر از میزان اطلاعات نخبگان هست لذا نزد مردم شخصیت های اهل بیت علیهم السلام خیلی آشنا نیستند و اما نخبگان در جاهایی که تبلیغ شده است و کارهای آکادمیک صورت گرفته است یا گفتگو بین ادیان اتفاق افتاده است میزان اطلاعاتشان بیشتر است و در بعضی از جاها آشنایی خوبی دارند اما به عنوان خلاصه باید بگویم که نسبت به شخصیت های اهل بیت(ع) در منطقه آمریکای لاتین؛ زیاد آشنایی وجود ندارد و آن مقداری که آشنا هستند هم گاهی اوقات در واقع خیلی آشنایی دقیقی نیست.

آیا تا کنون اثری هم در آمریکای لاتین در مورد اهل بیت (ع) نوشته شده است؟

اگر در مورد نوشته شدن آثار توسط لاتینی ها برای اهل بیت(ع) سوال می پرسید باید بگویم که تا کنون هیچ اثری در این زمینه نوشته نشده است اما بعضی از شیعیانی که در منطقه آمریکای لاتین هستند چیزهای مختصری نوشتند مثل بعضی از طلابی که در قم درس می خواندند. اما به طور کلی غیر شیعیان اثر خاصی در مورد اهل بیت (ع) ننوشته اند.

 

آیا زمانی که برای مردم آمریکا لاتین معارف اهل بیت(ع) گفته می شود، استقبال می کنند؟ اساسا آیا آمادگی معنوی نسبت به پذیرش معارف اسلام و اهل بیت (ع) دارند؟

در مورد استقبال از این معارف و این مسائل باید بگویم که بین جامعه نخبگی استقبال زیاد شده است. شما مطلع هستید که من 25 سال است که دارم در منطقه کار می کنم و در تمام این مراحل همیشه ما کارهای تبلیغی و فرهنگی زیاد داشتیم. چه در سطح گفتکو بین ادیان، چه در سطح مدارس و چه در سطح اجتماع یعنی خانه ها و مغازه ها و اماکن عمومی و چه در سطح دانشگاه ها و رسانه؛ فضا فضای آماده ای است.
چند چیز هست که مثلا در قالب های مختلف می شود از آنها به عنوان یک فرصت استفاده کرد، مثلا مسائل اجتماعی آمریکای لاتین که خیلی داغ هستند. خب اینجا مکتب اهل بیت (ع) و شخصیت های ائمه اطهار در خیلی از این فضاها به عنوان یک الگو میشود معرفی شان کرد. مثلا در بحث فقرزدایی و مدیریت جامعه، در بحث تحقق عدالت، در بحث مبارزه بر علیه ظلم و بحث های اینچنینی خیلی مشتری وجود دارد و اینها خیلی بحث های جذابی هستند.
از آن طرف در فضای معنوی ، مذهبی و عرفانی هم اهل بیت(ع) به عنوان نمونه های متعالی از انسان های عابد و زاهد و شخصیت های ایمانی خاص اگر مطرح بشوند، این بحث ها هم می توانند مشتری های زیادی پیدا بکنند. عرض کردم سوابقی که ما در منطقه آمریکای لاتین داریم به صورتی بود که همیشه استقبال مردم را دیدیم و خیلی می شود در اینجا کار کرد.

مشترکات فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران از حیث سیاسی ، تاریخی و فرهنگ اهل بیتی (ع) و فرهنگ مردم آمریکای لاتین چه میزان است؟
در مورد مشترکات بین دو فرهنگ و فرصت های جمهوری اسلامی برای گسترش روابط باید بگویم که این مساله چند بعد دارد. یک بعد؛ بعد تاریخی این دو منطقه یعنی جمهوری اسلامی و منطقه آمریکای لاتین به عنوان قربانی های یک دست استعماری است که این دست در هر دو منطقه تصرف و خرابکاری کرده است.
بعد بعدی در مسائل سیاسی است. اصطلاح جهان سومی که می گویند؛ خب کل کشورهای جهان سوم مشترکات سیاسی و اجتماعی زیادی دارند مثل وضعیت اقتصادی، مثل وجود استعمار و استکبار، مثل نفوذ خارجی ها، مبارزه برای تحقق استقلال، مبارزه با بی عدالتی، قیام ملت ها بر علیه دولت های ظالم و دیگر مسائل سیاسی و اجتماعی. بر اساس تجربه ای که ما داریم، اگر بخواهیم یک نمونه ای را مثلا معرفی بکنیم به عنوان یک نمونه موفق، استفاده از تجربه جمهوری اسلامی و ونزوئلا که دیدیم مثلا در فضاهای بحرانی اقتصادی و اجتماعی معمولا این کشورها توانسته اند خوب از مشترکات خودشان استفاده بکنند. شما الآن می بینید که در ونزوئلا همکاری هایی که جمهوری اسللامی ایران با ونزوئلا کرده است خیلی زیاد است و اینجا هم خیلی از آنها استقبال شده است.من بحث را می برم به سمت مسائل اجتماعی که ما اگر بتوانیم توسط خدمات اجتماعی این نمونه های انسانی اهل بیتی (ع) را معرفی بکنیم مانند مساعدت به فقرا ، ارسال دارو ، ارسال پزشکان و خدماتی مثل ارسال کالاهای تولید ایران و مسائل مختلف اجتماعی دیگر، خیلی می تواند در گسترش روابط فرهنگی هم موثر باشد که البته ونزوئلا یکی از این نمونه های موفق است.

در جواب این سوال به نظرم در فضای دشمن شناسی مشترکات خیلی خوبی داریم. یعنی دشمنان اهل بیت علیهم السلام همین دشمنان ملت های آمریکای لاتین هستند که در طول تاریخ با اسامی مختلف و تجلیات مختلف مشترکات داشتند. الآن مثلا جبهه ضد امپریالیستی آمریکای لاتین همان جبهه ای است که ما مثلا در جریان تشیع به عنوان پیروان مکتب اهل بیت (ع) داریم. من فکر می کنم دشمن مشترک می تواند خیلی کمک بکند برای معرفی شخصیت های اهل بیت(ع).

به نظر حضرتعالی کنگره محبان اهل بیت(ع) چگونه می تواند در خصوص نشر فرهنگ اهل بیت(ع) و آشنا سازی مردم آمریکا لاتین با ذوات مقدسه معصومین وارد عمل شود؟

در این خصوص، چند جور می شود این را به عنوان یک طرح تقدیم کرد. یکی اینکه تردد به منطقه آمریکای لاتین بیشتر باشد. یعنی حضور فعالین فرهنگی، فعالین هنری، فعالین رسانه در منطقه بیشتر باشد. یعنی در واقع از نظر حضور، باید فعال تر عمل کنیم چون حضور ما خیلی مختصر است. نکته بعدی این است که اگر به صورت جدی می خواهند وارد بشوند و می خواهند روی یک قاره کامل تاثیری داشته باشند و یک تحولی را ایجاد بکنند در این فضاها به نظرم ایجاد یک جایگاهی و یک مقری که بتوانیم به عنوان مرکزیت برای کل منطقه داشته باشیم، مهم است. یعنی یک نمایندگی رسمی و دائمی از کنگره در منطقه داشته باشیم برای اینکه مرجع کل جهات باشد. یعنی یک جایی که توسط آن مقر هم فعالین بتوانند آنجا برسند و از آنجا حرکت بکنند و هم مرکزیت مدیریتی پیدا بکنند که مثلا به عنوان چاپ کتاب ، ترجمه، تولید محتوا، تولید قالب های سینمایی، تولید مستند و هرچیز دیگر از خود منطقه شروع بشود. یعنی یک چیزی که معمولا اینجا بیشتر جواب می دهد این است که مردم انس پیدا بکنند با نهادی که لاتینی است ودر واقع بومی سازی شده است. در غیر اینصورت اگر بخواهد از جمهوری اسلامی یک چیزهایی تولید بشود، به این مساله به عنوان یک مساله وارداتی نگاه می کنند. من نظرم این است که ما به جای اینکه به اسلام و فرهنگ اهل بیت(ع) به عنوان یک مساله وارداتی نگاه بکنیم باید بومی سازی بکنیم این مساله را و از نیروی بومی استفاده بکنیم و از همین جا به عنوان یک مساله لاتین مطرح بشود. چون تجربه ای که ما داشته ایم این است که در اینجا به اسلام وارداتی به عنوان یک چیز غریبه نگاه می کنند. مثلا می گویند این دین عرب هاست یا مثلا دین ایرانی هاست یا دین ترک هاست یا فرهنگ آنهاست. یعنی هیچوقت فرهنگ اسلامی خودی نمی شود. لذا به نظرم بومی سازی حرکت توسط همچین مرکزی در منطقه مهم است.

با توجه به ایام ماه مبارک رمضان و نزدیک شدن به روز قدس بفرمایید که دیدگاه مردم آمریکای لاتین نسبت به رژیم صهیونیستی چگونه است؟

اینجا بالاخره بیشتر ملت های آمریکای لاتین، ملت هایی حق طلب و عدالتخواه هستند. لذا کسانی که اطلاعاتشان خوب است و مطلع هستند از جنایت های رژیم صهیونیستی موضع گیری های قوی و خوبی دارند علیه این رژیم. حرکت های زیادی داریم در کشورهای مختلف لاتین که ضد صهیونیسم و اسرائیل هستند و معمولا احزاب چپی منطقه تقریبا همسوی ما هستند در این فضا و به خاطر حضور تاریخی عرب های مهاجر بعضی از آنها فلسطینی الاصل هستند تقریبا این مساله فرهنگ سازی شده است و خیلی از این ملت ها موضع گیری مشترکی با ما دارند.

اساسا مقابله با رژیم صهیونیستی فقط متعلق به مسلمانان نیست بلکه من اعتقاد دارم معنی روز قدس این است که قضیه فلسطین در وجدان همه آزادگان جهان زنده است و تا آزادی کامل فلسطین زنده خواهد بود.

در پایان اگر صحبتی با مخاطبین دارید بفرمایید.

یکی از خاطراتی که خود بنده تجربه کردم اینجا این است که مثلا کتاب نهج البلاغه را هرجا که ما ارائه کردیم واقعا موثر بود در حدی که چندین نفر توسط شخص امام علی (ع) یا اقوال ایشان، یا سیره عملی ایشان، یا نهج البلاغه مسلمان شدند که بنده همیشه تاکید دارم از شخصیت و الگوی امیرالمومنین در تبلیغ استفاده کنم. به نظر می رسد که قلوب اینجا آماده است. یعنی ما هروقت که شخصیت امیر المومنین را عرضه کردیم مورد پذیرش مردم هست.

keyboard_arrow_up